Historia dworca kolejowego w Trawnikach

Pierwszy dworzec w Trawnikach wzniesiono zapewne równocześnie z budowaną linią kolejową a więc około 1887 roku. Był to dworzec drewniany, być może taki, jak np. w Minkowicach, Sadurkach czy Klementowicach. Wiadomo, że spłonął w 1895 roku. Dwa lata później, w maju 1897 został oddany do użytku nowy, murowany dworzec. "Gazeta Lubelska" w relacji z uroczystości poświęcenia tak o nim pisała: "Nowy ten budynek pod względem struktury zewnętrznej, wewnętrznego rozkładu apartamentów, wygody i komfortu, jest bez wątpienia najpiękniejszym z dworców kolejowych na drodze nadwiślańskiej".

Zarys budynku dworca na planie z 1899 r.

Niestety, ten dworzec nie przetrwał do naszych czasów. Wiadomo, że uległ zniszczeniu w czasie I Wojny Światowej. Wielka szkoda. Można sobie wyobrazić, jak imponująco wyglądał, patrząc na ruiny po zażartych walkach o stację kolejową. Stacja kilkarotnie przechodziła z rąk do rąk. Biły się o nią armie austriackie i rosyjskie.

1915 r. Zdjęcia umieszczone za uprzejmą zgodą autora strony http://www.facebook.com/Afmks. Dziękuję!


Jeszcze raz 1915 r. Widok od strony peronów. (Dzięki, Jarek!)


O pierwszym, jak należy przypuszczać, przypadku zajęcia stacji Trawniki przez wojska austriackie napisano:
Odniesiony sukces dał c.k. armii 3 sztandary, 160 dział i 10 tys. jeńców i miał tym większe znaczenie, że jednocześnie c.k. 1. Armia posunęła się w pomyślnych dla niej walkach dalej na północ 1 IX 1914 r., stając pod Lublinem na linii Opole-Bychawa-Piaski (c.k. X Korpus zająwszy stację Trawniki, przerwał linię kolejową Chełm-Lublin i wbił się klinem pomiędzy 4. i 5. Armię). (Andrzej Olejko - "Karpacka wojna trzech cesarzy" wyd. Carpathia)


Na zdjęciu z pierwszych lat dwudziestych XX wieku rolę dworca pełnił dość niepozorny budyneczek.

Stacja Trawniki - dworzec z wczesnych lat dwudziestych. W tle cukrownia.

Kolejarze stacji Trawniki. Ostatni rząd, drugi z prawej Bolesław Radomski. Z jego albumu pochodzą zdjęcia

Nietypowe załamanie lewej, bocznej ściany budynku (od strony Lublina), może świadczyć, że jest częścią innego budynku, być może poprzedniego dworca właśnie, o którym tak życzliwie pisała "Gazeta Lubelska".

Telegraf stacji Trawniki.Na tle okna w krawacie Bolesław Radomski. Przed 1923 r.

Telegraf stacji Trawniki. Przed 1923 r. Na widocznej białej kartce jest tabelka o treści:
Trawniki - T
Kanie - K
Rejowiec - RJ
Zawadówka - ZK
Chełm - CM

Wkrótce potem wybudowano kolejny, czwarty dworzec, którego bryła zachowana jest niemal w niezmienionym kształcie do dzisiaj.
Uroczystość oddania dworca do użytku?

Nie znam dokładnej daty wybudowania obecnego dworca.

Prawdopodobnie 1926 r.

Kolejarze na stacji Trawniki. Wczesne lata dwudzieste.

Kolejarze stacji Trawniki
11 listopada 193?. Zidentyfikowani: najniższy schodek: (w kaszkiecie) Malinowski, pierwszy z prawej Michał Kopeć
schodek drugi: drugi z lewej Bolesław Radomski, ostani (obok Kopcia) Ziembrowicz
trzeci schodek pośrodku: (z widoczną lewą dłonią) Stanisław Głowacki

Rok 2003

Parę lat temu Trawniki przestały być stacją. Zlikwidowano stanowisko zawiadowcy stacji. Mniej więcej w tym samym czasie urządzenia sterownicze do obsługi torów stacyjnych zainstalowano w pomieszczeniach nastawni od strony Chełma i tam przeniesiono dyżurnego ruchu. Dotychczas zawiadowca i dyżurny ruchu urzędowali w budynku dworca i jakieś baczenie na dworzec mieli. Gdy ich zabrakło dworzec powoli zaczął ulegać dewastacji. Wandale pokryli wszystkie ściany bazgrołami, ktoś porozbierał piece kaflowe, zaczęło ubywać szyb w oknach, powyłamywano drzwi. Czarno rysowała się jego przyszłość. Aż niespodziewanie rozpoczęły się jakieś roboty wewnątrz.

1945 lub 46 r. Stoją Jan Sidor i jego brat Zdzisław (dziecko).

Plac przed dworcem. Ujęcie od głównego wejścia. Z prawej Tadeusz Śluz. 1965 r.


22.11.2003 r.

Okazało się, że ktoś wynajął na sklep poczekalnię i sąsiadujące pomieszczenia. Niestety, zamurowano drzwi od strony peronów

15.11.2003 r.

22.11.2003 r.

a od strony "miasta" zmieniono ich wielkość przez co straciły całkowicie poprzedni, historyczny wygląd.

15.11.2003 r.

Z jednej strony dobrze, że znalazł się gospodarz obiektu. Z drugiej, szkoda, że zmienił niektóre elementy architektoniczne budynku. Mnie te zmiany jakoś nie zachwyciły.

Wybawienie dla dworca, czy jego ostateczna degradacja? 25.01.2004 r.



Stacja Trawniki - zatrudnieni w 1924 r.

Stefan MalinowskiZawiadowca stacji
Julian BieńkowskiPomocnik zawiadowcy stacji
Jan Ciszekjw.
Jan Baltynjw.
Kacper CałaWażnik
Tomasz BudzyńskiTelegrafista
Bolesław RadomskiKancelista
Wacław KsiężopolskiZwrotniczy
Aleksander Santarekjw.
Adam Różykjw.
Jan Księżopolskijw.
Mikołaj NowakStróż stacyjny

Stacja III kl. Trawniki

zatrudnieni w 1930 r.


Mieczysław Kachelski - asystent zawiadowcy stacji

zatrudnieni w latach 1933/34

Józef DomańskiZawiadowca stacji
Aleksy KozłowskiStarszy asystent
Włodzimierz Królikowskijw.
Zygmunt Ochmanjw.
Bolesław RadomskiMagazynier
oraz Zwrot. 3 etat. 2 stałych, straż. 1 etat.

Odcinek Drogowy III kl. Trawniki - zatrudnieni w latach 1933/34

Stanisław GłowackiZawiadowca Odc. Drog.
oraz Tor. 4 etat., dróż. 13 etat., rob. 2 stałych

Kierujący Odcinkiem Drogowym w Trawnikach (ostatnio jako Sekcja Drogowa)

Jan Rek - zawiadowca
Jan Miszczuk - naczelnik

Zawiadowcy stacji Trawniki


Do I Wojny Światowej

Filip Pempel - 1879
Józef Cegielski - 1881
Julian Higersberger - 1896
Jurij Gołowaczewskij - 1899
Josif Episzko - 1901
Nikita Wasiliewicz Lisowski - 1914


Okres międzywojenny

Stefan Malinowski
Józef Domański


Po II Wojnie Światowej

Edward Kozak
Szpringer
Adam Baluk
Jan Kaliciak
Wacław Śluz
p.o. Aleksander Drob
Edmund Szozdowski
Stanisław Kudyba (ostatni)

Dyżurni ruchu stacji Trawniki



Po II Wojnie Światowej

Elżbieta Baltyn
Franciszek Błaszczak
Teresa Czajka
Aleksander Drop
Celina Dudzisz
Marian Jończyk
Tadeusz Kamiński
Bożena Kędrak
Jan Kowalski
Józef Malec
Józef Opałka
Edmund Paciorkowski
Stanisław Pasieczny
Edward Psujek
Jan Rot
Elżbieta Szczecina
Kazimierz Wieczorkowski
Leszek Woźniak
Ewa Zammel


Lista nie jest pełna. Zwłaszcza jeśli chodzi o zespół z ostatnich lat. Dużurni już nie mają siedziby w budynku dworca i nie wychodzą na peron z "lizakiem", by odprawiać pociągi. Ich siedzibą jest nastawnia i nie bardzo się orientuję kto tam teraz czuwa nad ruchem pociągów. Będę wdzięczny za pomoc w uzupełnienia tej listy, jak i za wszelkie inne materiały dotyczące kolei w Trawnikach.





Napisz do mnie aktualizacja:
14.04.2014
powrót do poprzedniej strony powrót na początek strony